Fet lärare

Kommentarer - 0 st.  |  Kategori - Allt och ingenting  |  Daterat - 2015-10-03 » 19:02:20

Att jag utbildar mig till grundlärare med inriktning fritidshem är ingen nyhet. Yrket innebär att du ska gå in i yrket med personlighet och vara en god förebild. I yrket ska diskussioner rörande etik och moral förekomma. Även demokrati, värderingsfrågor, jämställdhet, etnicitet, normer och värden. Ni förstår vart jag vill komma. Då det jag funderat lite på är den normaliserade åsikten om övervikt. Eller övervikt behöver det inte vara. Det kan vara bara lite extra på magen eller låren. Om vi nu som lärare ska genom yrket hjälpa eleverna till att älska sig själva, respektera andra och inte mobbas hur kan det då vara okej att inför elever säga ”åh vad tjock jag är” eller ”Nej jag äter inte det för då blir jag tjock” eller allt vad vi vuxna håller på med. Jag erkänner att jag säger så ibland. Försöker att vara nöjd och jag är faktiskt ganska så nöjd över min kropp trots några extrakilon. Men fan att jag skulle säga det inför barnen. Att redan en sexåring går och jämför sig med andra elever får mig att må illa. Nej jag skyller inte allt på skolan, jag skyller samhället för detta. Men dessa kommentarer från lärare inför elever förekommer, tro mig! Och jag ser det inte som okej. Under min praktik sa en elev till mig när jag stod bredvid en annan lärare:

Eleven ”Du är liten och hon är stor”. Den andra läraren är lång och smal så hen menade längde. Jag svarade med ”Ah, men kolla in min rumpa, den är stor”. Eleven kollade och till och med klämde lite och svarade bara ”Ja”. Så var det inget mer med det. Jag visade där att det är okej att ha en stor rumpa och hen köpte det helt. Jag visade att jag inte skäms.

Men det går inte att lura barn med allt. Det går inte att säga att man är tjock och behöver banta och sen säga att man får se ut hur man vill.  Inga argument för detta finner jag. Kroppar ser olika ut och det är så det ska vara.  Tyvärr ses det som normalt att säga att man är tjock med en negativ ton. Säg det med stolthet istället för fan. Och är det så illa så gör något åt det eller låt det vara men lägg inte ut det inför barnen.

Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!