Svenska filmer från maj

Kommentarer - 0 st.  |  Kategori - Allt och ingenting  |  Daterat - 2012-05-31 » 22:22:29
Har sett några filmer denna månad som jag tänkte skriva om i brist på annat. Inte för att det är så många men (: Tänkte bara berätta väldigt kort.


Änglavakt:
Såg den i söndags med Simon. Jag tyckte att den var riktigt bra! En film som handlar om att ta vara på varandra och att tro på kärlek. Det räcker inte med att bara titta på film när man kollar på den, man måste leva sig in. Men tycker att det är en riktigt bra svensk film. Man får tänka själv och det väcker känslor.
Den får 4/5 stjärnor av mig, det är något så enkelt som att man aldrig får reda på vem fransmannen egentligen är som stör mig. Det är ju meningen men jag skulle vilja veta iaf ;)

Marianne:
Såg den med Simon får ca 3 veckor sen och vi båda tyckte att den var väldigt skum. Jag vet inte om den är bra på ett konstigt sätt eller om det är konstigt dålig. Handlar om en familj som som får uppleva en traumatisk upplevelse. Det tar hårt men ger pappan psykiska problem. En film som är vinklad både från den psykiskt lidande personens synsätt men även närståendes och terapeuts. Ger kanske lite mer förståelse. Men filmen är konstigt och störande klippt och missar detaljer. Kan vara så att det är uttänkt såklart så det ska bli mer mystik men det stör mig.
Så den får endast 2½/5 av mig.


Stockholm östra:
Även denna såg jag med Simon, för någon vecka sen. En helt okej film, kanske lite mer. Handlar om tillit och förbjuden kärlek. En man och en kvinna som är förenade av en och samma händelse. Mannen har nämligen kör ihjäl kvinnans dotter. Men det var inte med mening och hon lär sig ta det och känsklor uppstår. Men de båda har familjer. Jag tycker att det är värd att se iaf, man får en liten funderare och jag tycker att man blir något klokare av den. Att kunna inse och förstå. Att ha sympati.
Men den får endast 3½/5 av mig för den är lite för seg.

Simon och ekarna:
Åh denna film är helt underbar! Jag och Cissi såg den som bakisfilm efter Valborg. Den handlar om att gå sig egenväg för att man själv vill det och inte lyssna på andra som vill sätta sig emot. Men hur lätt är det när det är ens pappa som är emot och inte alls förstår? En film om okunskapen mellan klasskillnaden. Har även en lite knorr mot slutet som inte är väntad. Men jag vill inte säga för mycket men den är så jävla sevärd!
Den får nästan full pott. 4½/5, det är något som jag inte kan sätta fingret på som saknas.


Tysta leken:
Kollade på denna med Simon, men han somnade... haha! Budskapet i denna är väldigt bra men jag tycker inte att dom får fram det bra. Den är konstig, halvseg och svårförstådd. Det är en sån som man får reda på sista minuten vad den handlar om egentligen men det känns mest bara "jaha?" fast det är en viktigt och hemst budskap. Man får inte ens reda på frågorna som ställs på filmens baksida. Det som är bra är att jag gillar skådisarna, speciellt Per Oscarsson. Sen att budskapet egentligen är bra.
Den får iaf 3/5 stjärnor av mig.

Zingo:
En helt rubbad film! Den är jävligt rolig i början men sen så blir det för mycket och för fjantigt mot slutet. Handlar om några miffon som ska göra film och huvudrollen har bestämt sig för att sluta punda och bli en "svensson". Den är ganska så värdelös faktiskt. Finns inte så mycket att säga men är man på humös så kan den vara jävligt rolig ;)
Men får dock bara 2/5 stjärnor iaf.
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!